Per a treballar la lectoescriptura amb xiquets i xiquetes d’aquestes edats, haurem de utilitzar recursos molt atraients visualment i a l’hora manipulatius, ja que es a aquestes edats quan els nens comencen a controlar de manera més autònoma la motricitat fina, encara que no treballarem encara la grafomotricitat perquè els traços seran molt descoordinats i amb els més menuts involuntaris.
Caldrà innovar una mica amb els recursos materials i ampliar les seues possibilitats, perquè seran moltes més les habilitats que desenvoluparan amb les activitats proposades.
•Equilibri per a mantenir-se sentat i el control del tronc millorarà fins el punt de no utilitzar els braços per a recolzar-se.
•Capacitat de sentar-se sense recolzament mentre utilitzen les mans per a jugar.
•La mà i el braç es mouen junts i poden utilitzar les dos mans a l’hora.
•Quan arriben als 2 anys tenen preferència per una de les seues mans (lateralitat).
•Quan arriben als 2 anys tenen preferència per una de les seues mans (lateralitat).
•El xiquet comença a independitzar el moviment de cada dit (motricitat fina).
•Capacitat per a explotar bombolles o senyalar objectes.
•Als 2 anys d’edat el xiquet passa de pintar gargots circulars a traços horitzontals o verticals.
Per a realitzar aquestes sessions de lectoescriptura, utilitzarem diversos materials que explicarem com podríem utilitzar a continuació.
Col·locarem els xiquets i xiquetes en assemblea y repartirem contes tàctils per a que els manipulen al llarg d’una estona, cinc minuts més o menys; posteriorment, procedirem a contar un dels contes que han manipulat i el passarem un per un fins que tots hagen manipulat el mateix llibre tots els nens.
També podem dur a terme una activitat similar amb els contes interactius, amb la diferència de que és el conte el que narra mitjançant les noves tecnologies i la mestra s’esplaiarà més en l’activitat de manipulació i preguntes corresponents a l’avaluació.
Per a treballar la motricitat fina el que més tard treballarem com grafomotricitat, podem realitzar activitats on manipulen de manera constant ells mateixos els materials; per exemple amb la pintura de dits podem realitzar una activitat on els xiquets i xiquetes dibuixen a un mural el que més els ha agradat del conte, de manera que tindran prou espai per a realitzar gargots de manera lliure i sense limitació d’espais.
També podem utilitzar el modelatge amb plastilina com a recurs, podem proporcionar també materials com rodillos, buidadors, espàtules o formes predeterminades per a que els xiquets i xiquetes adquirixquen major autonomia en quant a la motricitat de les mans i els dits.
D’altra banda, amb materials més específics podem realitzar activitats lliures i dirigides com són els blocs encaixables o les taules de joc per a lliscar.
I per últim, però no més important podem realitzar audicions didàctiques com per exemple Pere i el llop, on els xiquets a part de estímuls auditius, podran desenvolupar la imaginació.
No hay comentarios:
Publicar un comentario