Per a treballar le lectoescriptura a l'edat de 5 a 6 anys necessitem tindren en compte les habilitats que han d'adquirir els xiquets i xiquetes, com són aquestes:
- Les dues mans han de treballar juntes. S'ha d'identificar fàcilment quina és la mà dominant i quina és la no dominant entre l'esquerra i la dreta.
- L'ús del llapis ha d'utilitzar un adherència trípode i el nen ha de poder copiar creus, triangles i rombes.
- A pintar s'han d'observar moviments petits i precisos en els dits
- L'ús de les tisores: el nen ha de poder agafar-les de fusta madura (el polze en el forat petit superior, l'índex pot servir de guia per fora del forat inferior o dins juntament amb el dit mig, l'anular i el dit petit han d'estar flexionats tocant el palmell de la mà).
- Dibuixa la figura humana detalladament.
- Els seus traços són més precisos i fins.
- És capaç de dibuixar i copiar una línia diagonal.
Activitats:
Projecte del Nom Propi en valencià.
Este projecte serveix per a discriminar i escriure el seu nom propi. Estes fitxes es realitzen individualitzades per a cada xiquet/a i és molt motivador per a ells, ja que cada un té el seu full específic i van aconseguint l'escriptura del seu nom fins a aconseguir escriure-ho per si mateixos.
Este projecte serveix per a discriminar i escriure el seu nom propi. Estes fitxes es realitzen individualitzades per a cada xiquet/a i és molt motivador per a ells, ja que cada un té el seu full específic i van aconseguint l'escriptura del seu nom fins a aconseguir escriure-ho per si mateixos.
A continuació fiquem els models per a tindre una idea.
Aquestes son les plantilles per a poder aprofitar-les a la nostra aula
Material de lectoescriptura P5
S'ha crear un material de lectoescriptura adreçat als infants de P-5 i 1r per a reforçar les aptituds implicades en l’assoliment de la capacitat lingüística.
Aci tenim diferents làmines per a cada lletra de l'abecedari. Les làmines són editables, es pot canviar per tant tan la font de lletra com a les imatges. (Podem fer-les amb el Word)
- Làmines amb lletres de l’abecedari (de pal i lligada) associades amb imatges que continguin el so inicial.
- Associació imatges treballades-paraula.
- Identificació de la lletra amb model donat.
- Realització de moviments grafomètrics implicats amb la lletra treballada.
- Exercicis de memòria de les paraules treballades.
Faríem el mateix amb totes les lletres del abecedari.
Domino
Domino on s'han d'enganxar les peces pintades i retallades del full annex
Laberint i operacions
La granja
Pintar i retallar per la línea de punts
Enganxar les peces un cop pintades i retallades de la fitxa anterior.
Fitxa de lateralitat
MATERIAL INTERACTIU
Consciència fonológica:
La consciència fonològica és la sensibilitat o la consciència explícita de l’estructura fonològica de les paraules en una llengua. Concretament, implica l’habilitat per notar, pensar o manipular els sons individuals en les paraules.
Aquest projecte consta de tres nivells de dificultat per treballar la consciència fonològica.
- Nivell 1: una sola paraula i dos dibuixos. Hi ha un so que diferència les dues imatges (pi- pa…). Cal clicar la imatge correcta per sentir la veu.
- Nivell 2: dues paraules i dos dibuixos, cal clicar les imatges per sentir la veu i relacionar amb el text correcte.
- Nivell 3: tres paraules i tres dibuixos, cal clicar les imatges per sentir la veu i relacionar amb el text correcte.
Fem traços:
Objectius.
Generals:
Adquirir les habilitats bàsiques de traç de formes, lletres i números.
Específics:
Ser capaç de traçar amb el ratolí o amb el dit en l’aire les vocals i les consonants en minúscula.
Ser capaç de traçar amb el ratolí o amb el dit en l’aire les vocals i les consonants en majúscula.
Ser capaç d’executar formes bàsiques tant amb el ratolí com amb el dit sobre la pantalla o en l’aire.
Ser capaç de realitzar traços bàsics amb el ratolí i amb el dit sobre la pantalla o en l’aire.
Ser capaç de traçar amb el ratolí o amb el dit els números del zero al nou.
Coneixements previs:
Relació entre el moviment del ratolí i el seu efecte en la pantalla. En el cas de les lletres i els números convé tenir un contacte previ amb els seus respectius noms i els contextos en què apareixen.
Generals:
Adquirir les habilitats bàsiques de traç de formes, lletres i números.
Específics:
Ser capaç de traçar amb el ratolí o amb el dit en l’aire les vocals i les consonants en minúscula.
Ser capaç de traçar amb el ratolí o amb el dit en l’aire les vocals i les consonants en majúscula.
Ser capaç d’executar formes bàsiques tant amb el ratolí com amb el dit sobre la pantalla o en l’aire.
Ser capaç de realitzar traços bàsics amb el ratolí i amb el dit sobre la pantalla o en l’aire.
Ser capaç de traçar amb el ratolí o amb el dit els números del zero al nou.
Coneixements previs:
Relació entre el moviment del ratolí i el seu efecte en la pantalla. En el cas de les lletres i els números convé tenir un contacte previ amb els seus respectius noms i els contextos en què apareixen.
Segueix el rastre:
Joc per repassar la lletra cursiva. Es pot escollir en català i castellà. A la pantalla d’ inici escollim l’ idioma.
Aprendre les lletres:
Aprenem a fer les Majúscules, cursiva i lletres d’ impremta. Dalt de la pagina podem triar l’ idioma que volem treballar.
L’aventura d’escriure:
Projecte d’ activitats Jclic adreçat a P5 . Treballa paraules amb la P, amb la N, amb la M i que comencen en vocal.
100 paraules per escriure
http://clic.xtec.cat/db/jclicApplet.jsp?project=http://clic.xtec.cat/projects/100paraules/jclic/100paraules.jclic.zip&lang=ca&title=100+paraules+per+escriure
Llegir i escriure sobre conte
Llegir i escriure sobre contes 2
Lletres de colors (per PDI)
Quina lletra falta? Vocals
Quina lletra falta? 2
Dictats P5
MATERIAL PER ALS NOUVINGUTS
Aquesta pàgina recull material per a professors i alumnes nouvinguts, per a que puguen aprendre la llengua.
La pàgina conté materials descarregables, activitats TICS, jocs i materials en paper. Com a que la pàgina conta amb material nombrós, hem ficat només l’enllaç.
MATERIAL PER A CONFECCIONAR NOSALTRES
REBEM CARTES!
Material necessari:
-Caixa de cartró simulant una bústia.
ACTIVITAT:
- Els nens i les nenes poden escriure notes per als altres companys, i un cop a la setmana es pot obrir la bústia i repartir les cartes.
- Ensenyar el format d’una carta: nom destinatari, nom del remitent.
- Es pot començar donant l’opció de fer un dibuix per un altre nen o nena a P4 i P5, només el fet d’escriure el nom del destinatari i remitent és una bona pràctica.
BUSQUEM LLETRES
Material necessari:
- Safata amb sorra/serradures.
- Trencaclosques de lletres de goma.
ACTIVITAT:
- Discriminar entre vàries lletres, dins la sorra.
- Fixar-se en la forma i encaixar-les al lloc corresponent.
- Verbalitzar el nom i/o el so de la lletra.
- Demanar al nen/a que busqui una lletra concreta (identificació).
GRAFIA
Material necessari:
- Safata amb sorra / farina.
- Cartolines amb lletres.
ACTIVITAT:
- Realitzar el grafisme de diferents lletres amb el dit a la sorra/farina.
- Demanar al nen/a que escrigui una lletra sense model (identificació).
- Escriure paraules curtes dictades per la mestra (ex. pa, peu, sol,…).
GRAFIA
Material necessari:
- -Escuma d’afaitar.
- -Cartolines amb lletres.
ACTIVITAT:
- Realitzar el grafisme de diferents lletres amb el dit sobre una base d’escuma d’afaitar.
- Demanar al nen/a que escrigui una lletra sense model (identificació).
Escriure paraules curtes dictades per la mestra (ex. pa, peu, sol,…).
RELACIÓ LLETRA DE PAL-LLETRA LLIGADA
Material necessari:
- -Cartolina amb abecedari (lletra de pal).
- -Cartolines petites amb lletres (lletra lligada).
ACTIVITAT:
- Col·locar les lletres (lligada) sobre les majúscules fent la relació corresponent correctament.
- Augmentar la dificultat utilitzant altres tipus de lletra: d’impremta, lletres de revista, etc.
CONFEGIR NOMS DELS ALUMNES
Material necessari:
- -Cartolina amb la fotografia dels alumnes i model nom.
- -Lletres per confegir.
ACTIVITAT:
- Confegir el nom dels nens i nenes de la classe amb model.
- Per augmentar la dificultat, es pot posar nomes la fotografia dels alumnes.
- Es pot utilitzar també per composar el nom de diferents objectes, primer amb model i desprès sense.
- I finalment, es pot donar la cartolina (model) en lletra de pal i fer la correspondència en lletra lligada.
COPIAR NOMS AMB LLETRA LLIGADA
Material necessari:
- -Fulls amb la fotografia d’alguns alumnes.
- -Cartolines amb els nom dels alumnes en lletra lligada.
ACTIVITAT:
- Els nens i nenes copien (del model) el nom dels seus companys, al costat de la fotografia corresponent.
FEM PARAULES
Material necessari:
- -Lletres plastificades amb veta adherent (velcro).
- -Imatges plastificades.
- -Imatges plastificades amb la paraula escrita.
ACTIVITATS:
- Donar als nens i nenes imatges on hi hagi escrit a sota la paraula perquè la puguin copiar. Verbalitzar-la paraula i desprès conferir-la.
- Confegir els noms dels nens i nenes de la classe.
- Per augmentar la dificultat donar imatges sense la paraula escrita a sota.
- Deixar que els nens i nenes intentin conferir la paraula lliurement, sense model, verbalitzant la paraula i intentant esbrinar les lletres que la componen.
- Donar el model a conferir en lletra de pal i fer la correspondència en lletra lligada.
- I finalment fer el mateix procés però tot amb lletra lligada (els models amb el nom a sota en lletra lligada).
CONFEGIM AMB LLETRES DE REVISTA
Material necessari:
- -Lletres de revista, diari, etc.
ACTIVITATS:
- Confegir els noms dels nens i nenes de la classe (amb model o sense).
- Conferir nom d’objectes (amb model o sense).
- Conferir lliurement.
CONFEGIR PARAULES AMB TAPS DE PLÀSTIC
Material necessari:
- -Targetes amb el nom dels alumnes, objectes, o el que es vulgui treballar.
- -Taps de plàstic amb lletres de l’abecedari.
ACTIVITATS:
- Donar una tarjeta a cada nen/a. Hauran de buscar entre els taps les lletres que necessitem per tal de conferir el nom de la tarjeta.
- Es pot realitzar també amb lletra lligada.
- Augmentar la dificultat amb la imatge de l’objecte, persona… sense el model, només amb el cercle del tap per col·locar el tap.
CANÇÓ EL NINOT DE NEU
No hay comentarios:
Publicar un comentario