Free Donald Duck Walking ani Cursors at www.totallyfreecursors.com

Activitats de 4 a 5 anys

Per a treballar la lectoescriptura amb xiquets de 4 a 5 anys necessitarem coneixer les seues capacitats, com són:
  • L’ús de la mà es caracteritza per moviments refinats del canell i dels dits així com la disminució del moviment del colze i el muscle. Al pintar, deu observar-ne una combinació de moviment dels dits i del canell.
  • L’habilitat de la mà dominant ha de començar a superar la destresa de la mà no dominant.
  • Al pintar, el xiquet serà capaç de mantenir-se dins les línees. També ha de ser capaç de copiar creus, línies diagonals i quadrats aguantant el llapis amb l’agafada del trípode.
  • Al tallar, el xiquet serà capaç de retallar figures més menudes de manera precisa.
  • Aconseguirà tallar un quadrat. Les tisores han de col·locar-se de forma perpendicular al terra, apuntant cap a fora del cos del xiquet, i el polze sempre ha d’anar en el forat superior de la tisora.

Les següents activitats pretenen que els xiquets i xiquetes desarrotllen totes les seues capacitats correctament.


La cançó. Cantarem la següent cançó per repassar les vocals.


TIC. Utilitzarem les noves tecnologies per a jugar mentrestant aprenen. És un joc on surt una imatge i al costat quatre paraules amb majúscules. El nen a de punxar amb el ratolí damunt la paraula correcta. Hi ha cinc temes per triar:  fruita, verdura, roba, joguets i objectes


També és un joc per utilitzar les TIC. En aquest cas, trobem les imatges d'uns 25 animalets, han de punxar amb el ratolí damunt d’un i eixirà el nom d’aquest, però, en el lloc d’alguna vocal apareixerà un asterisc (g*s), el xiquet haurà de canviar l’asterisc per la vocal corresponent. (gos).


Aquest joc es diu “lletra per lletra”. Surt una imatge i al costat, totes les lletres del objecte desordenades i amb majúscules. Es tracta d’ordenar les lletres correctament.

Crearem el nostre conte. La mestra crearà l’organització, però seran ells qui escriuran el que passa, seran ells els autors del conte.







Cançó de l’abecedari. Posarem el següent vídeo. Veurem i aprendrem la cançó, cada dia podem treballar tres o quatre lletres. Després la cantarem tots junts sencera.
Ens serveix per treballar el so de cada lletra.



Abecedari. Farem el abecedari de la nostra classe. Els nens buscaran imatges i les retallaran, després, amb l’ajuda de la mestra, pegaran les imatges en el lloc corresponent. (les lletres i noms els posarà la mestra).



TICS. Entrarem en la següent pàgina: 
Ensenyarem als xiquets el llibre de l’abecedari. També podem crear-ne un per a la classe i posar-lo al racó de la lectura o a la biblioteca.
També podem mirar el següent vídeo:


Fem lletres amb materials naturals. 
Els nens tindran al seu abast:  Pals, fulles, pedres, sorra, boles d’eucaliptus, blat de moro i escorça d’arbre, així com, altres elements de la naturalesa que portin ells. Construiran ells les lletres , la mestra pot fer fotos i penjarles després a l’aula.


Fem frases amb dibuixos
Tindrem imatges soles i tires de cartolina amb diverses imatges. Els nens i les nenes, juntament amb la mestra, hauran de donar significat a les imatges de les cartolines per tal d’iniciar-se en la construcció de frases orals. En el cas de les imatges soltes seran ells/elles els que les hauran d’ordenar per tal de crear una frase.




Relacionem el nom escrit amb la fotografia
Posarem dins d’un saquet les imatges del alumnes, i dins d’un altre els noms. Els nens hauran de relacionar la imatge amb el nom.



Bingo.
Posarem en una bossa de roba, 20 cartes amb una imatge i el nom d’aquesta escrit, un infant serà l’encarregat de ficar la mà a la bosseta, treure una carta i identificar o llegir el que hi apareix. Llavors, els altres nens i les altres nenes si tenen aquesta imatge hi posaran una fitxa a sobre. Quan un d’ells/es hagi omplert tot el cartró dirà “bingo!” i serà el/la guanyador/a.
Cada nen tindrà un cartró on hi haurà sis d’aquestes imatges amb els noms i cartolines per poder tapar les vinyetes.




Memori. 
Cada infant portarà una imatge d’una marca que coneix i la mestra s’encarregarà de fer el joc del memori. Llavors, cada nen/a que porti a terme aquesta activitat aixecarà dues imatges fins que, entre tots/es, aparellin les imatges iguals i acabin el joc. A més a més, conforme vagin fent parelles hauran de “llegir” que posa a cada targeta.




Dominó. 
Els infants hauran de portar a terme el joc del dòmino però amb una diferència, aquest tindrà lletres escrites en comptes de punts en representació de nombres. Primer hi haurà totes les lletres de color negre i amb la mateixa tipologia i, més tard, tenint en compte el progrés dels nens i de les nenes, s’afegiran noves fitxes amb diversos colors i tipus d’escriptura. Per tant, ells/elles hauran d’anar aparellant les que són iguals fins que no es pugui seguir el joc i, tal com es fa en el dòmino normal, guanyarà l’infant que arribi al final amb menys fitxes.  





Plastilina
Construïm cadascú el nostre nom amb plastilina. Després el podem apegar cadascun damunt una cartolina i penjar-los a la classe. Podem utilitzar qualsevol altre material, com arròs, fulles, sorra etc.

No hay comentarios:

Publicar un comentario